mandag 29. september 2008

Comeback eller backlash?


Det er ikke så ofte norske merkevarer går tilbake på sine strategier. Desto større forhåpninger får jeg når jeg ser den siste boards-kampanjen for Litago - med den gode, gamle sjokoladekua tilbake i action. Sjelden har jeg blitt så overrasket og skuffet som da TINE for et års tid siden skrotet de unike Litagofigurene, og erstattet dem med en karakterløs kjekkas av en tegneserieku. Her har TINE i mange år utviklet, lekt med og formert en kufamilie som står ut i enhver sammenheng (ikke minst i en stadig mer kaotisk yoghurthylle), for så å kaste skrot på alt sammen. Man kan undre seg over hva som ledet til det store kuslaktet for et år eller to siden. Det er nærliggende å tro at panikk over utenlandske merkers hang til tegneserietatoveringer og -estetikk har mye med saken å gjøre, men den panikken må ha vist seg kostbar i ettertid. Litt forvirret blir jeg likevel når jeg møter begge designretninger i butikken og på TINEs hjemmesider. Tror de det er mulig å integrere den nye kjekkas-kua med de gamle traverne, er jeg redd det blir backlash og ikke comeback. Nei - bring blåbær-, jordbær-, fersken- og sjokoladekuene tilbake med full styrke, og kom gjerne med en offentlig innrømmelse av bommerten på kjøpet.

Ingen kommentarer: