tirsdag 23. september 2008

Plagiering


Med jevne mellomrom blåser det opp til storm rundt kampanjer som ligner hverandre. Beskyldninger om plagiat er noe av det mest ubehagelige et team og et byrå kan oppleve, selv om man har sitt aldri så mye på det tørre. Jeg tror oppriktig at ingen bevisst plagierer andres idèer, og at noen hundre tusen mennesker som jobber med reklame verden over, nødvendigvis vil komme opp med svært lignende løsninger. Innimellom.
Bildet er tatt fra en AirFrance kampanje jeg så i Cannes i sommer. Den er identisk med en SAS-kampanje jeg tror Leo i Oslo laget for 7-8 år siden. Det er verd å merke seg at norske kampanjer "Plagieres" i utlandet også.

Jeg spør meg selv om noe av problemet kan ligge i at vi plagierer hverandres idèprosesser. At tilnærmingen til kommunikasjonsoppgaven følger litt for etablerte mønstre, og at verktøykassen er moden for nytt tankegods og nye angrepsvinkler?
Ka tru du?

Ingen kommentarer: