tirsdag 23. september 2008

Hodeløs jakt på publikum


På vei til jobben i går ble jeg oppmerksom på en kolonne av 4 scootere med store reklameboards på tilhenger bak. Kortesjen kom susende opp Karl Johan, og fortsatte opp til slottet, hvor de stolte scooter-eiere poserte foran doningene med Kongekåken i bakgrunnen. Etter litt hektisk fotografering rullet de ned slottsbakken igjen, og ut blant folk og fe i byen. Jeg kan levende forestille meg hvordan bildene vil bli brukt i diverse salgspitcher for dette nye "scooter-mediet". "Se, vi kan nå hvem som helst, hvor som helst. Ikke en gang Kongen slipper unna, hvis det er han som er i målgruppen for din nye Smoothie."

Jeg er i utgangspunktet en stor tilhenger av nytenkning - også når det gjelder medier og virkemidler for markedsføring. Men (bensindrevne) biler, scootere og luftfarkoster som kun har som misjon å frakte reklame rundt, kan jeg spare meg for. I en verden hvor miljøhensyn og klimautfordringer har gått fra å være trendbegreper, til å bli høyst reelle strategiske utfordringer for ALLE, blir denne typen virkemidler helt feil. Det har trolig like mange negative effekter for merkevaren, som positive. Kortsiktig oppmerksomhet og salg må veies opp mot mer langsiktig omdømmebygging - eksternt og internt i virksomheten.

Bruk heller det gode gamle "plakat-mann-trikset". Det er mye morsommere å se mennesker som går rundt med plakater foran og bak, enn scootere som suser forbi. Du sparer bensin, og kan lønne flere folk til å gå rundt. Kanskje de til og med våger å snakke med folk, og samle synspunkter om kampanjen eller produktet.


Ingen kommentarer: