fredag 19. september 2008

Kommentar til designdebatten om Posten - men mest om visjoner for KF

Ulike kreative og kommunikative disipliner har mye å lære av hverandre. Nettopp derfor er det logikk i et mangfoldig Kreativt Forum, med rikelig takhøyde og flere tilstøtende rom for ulike debatter. For uten å ville (eller kunne) kneble noen som helst – det er åpenbart at noen diskusjoner har best av å gå i bransjeinterne fora, hvor både utspill og tilsvar har en mer dialogbasert form enn det utallige leserinnlegg i redaksjonelle medier tillater.

Reklamebransjen ble gjort tydelig oppmerksom på dette for noen år tilbake, da frustrerte annonsører registrerte at kampanjene deres ble debattert av byråfolk med friske meldinger og tidvise sleivspark i åpne fagmedier. Resultatet var usikkerhet og frykt knyttet til hvor gode råd og løsninger de faktisk hadde kjøpt. En søkt sammenlikning kanskje, men jeg har hørt at det er et forum for piloter som diskuterer hva som nesten har gått galt i deres jobb i det siste. Flott at det finnes og at erfaringer deles, men et helt åpent fora hadde neppe bidratt til særlig vekst for lufttrafikken. Saker som handler om erfarne, kaldblodige piloter og topp flyteknologi, leser vi imidlertid gjerne mer om.

Kommunikasjon, som flytrafikk vil alltid ha et risikomoment ved seg. Men for reklame og design er det frykten for 100% ”trygge” løsninger som er den største risikoen for sluttresultatet. Løsninger som ikke sporer noen form for reaksjon av utøvere i bransjen, vil neppe bli møtt med noen annet enn et skuldertrekk i målgruppen heller. Debatt er bra! MEN for alle som har jobbet med strategisk design og kommunikasjon, vet vi at forbrukerinnsikten, målet, strategien og alle stakeholders i prosessen vil ha betydelig påvirkning på hvordan løsningen blir. Kritikk av et sluttresultat er derfor mindre interessant enn debatt om premissene for å skape gode, langsiktige merkevareuttrykk. For Posten er det trolig viktigere å følge med på hva fru Jørgensen på Bøler, logistikksjef Pettersen på Alnabru og de ansatte i bedriften mener om designprogrammet akkurat nå. La oss håpe og tro at de liker det de ser og hører!

Til diskusjonen om valg av norske eller utenlandske partnere for design og reklame er jeg helt enig i Michalsens ståsted. Som flyselskap, bønder og sykkelprodusenter må vi som bransjer akseptere et fritt internasjonalt marked, og strebe hver eneste dag etter å gjøre oss attraktive i dette markedet. Og det er slett ingen umulighet. Snøhettas modige fremgang, Bård Ekers designbaserte industrieventyr og Soulpolice sitt betydelig bidrag til en internasjonal nettside for Motorola er bare et knippe av våre bransjenære inspirasjonskilder. Disse, og flere andre (ingen nevnt, ingen glemt), viser at norsk kreativitet har potensiale i seg for å nå langt ut over landegrensene. Med både nasjonale og internasjonale oppdragsgivere.
Kreativt Forum vil i denne sammenheng jobbe for å

1. Styrke kompetansen og kvaliteten innen kommersiell kreativ kommunikasjon i Norge. Basert på effektdokumentasjon, inspirasjonsdeling og samarbeid med andre nærliggende interessegrupperinger.

2. Jobbe for offentlig anerkjennelse av og støtte til miljøer og prosjekter som har internasjonalt potensiale.

3. Utfordre norsk næringsliv med høye ambisjoner og modige merkevarestrategier for å styrke virksomhetenes konkurransekraft i stadig mer globaliserte markeder med
På tide å melde seg inn i foreningen, Michaelsen?

Kristian Bye
Styreleder i Kreativt Forum

1 kommentar:

Anonym sa...

hvorfor ikke:)