mandag 28. mai 2007

Gratulerer til Telenor

(skrevet da ny logo ble lansert)

Når selskaper som Telenor endrer sin logo (dramatisk), påkaller det alltid reaksjoner. Jeg har lyst til å gratulere. Ikke med selve logoen, den skal andre få kommentere, men med det faktum at den er dynamisk og bevegelig. Siden før trykkekunsten ble etablert har selskapsnavn og kjennetegn vært hugget i stein, stål, tre eller trykkplater. Derfor er det overraskende at overgangen til en multimedial, skjermbasert og interaktiv tidsalder ikke har drevet frem større dynamikk i selve kjernesymbolet for mange bedrifter. Logoen.

En logo skal uttrykke selskapets langsiktige merkeverdier og bidra til visuell differensiering i markeder hvor mange er like. Er det ikke da rart at så få benytter muligheten for oppmerksomhet, kommunikative egenskaper og differensiering som ligger i bevegelig form? Ta nettbanken, som for de fleste bankkunder er det daglige møtepunktet med merkevaren. Statisk. Ta de fleste TV-kanaler (med hederlig unntak av TV2 i sine vignetter). Statisk. Ta mobiloperatører, spilleverandører og PC-produsenter. Med få unntak er fraværet av dynamikk og kontrollert forandrelighet påfallende.

Det kan være at vi som kommunikasjonsrådgivere må ta en del av skylden. Vår forankring i grafisk design og praktisk bruk på ”analoge” ark, visittkort og skilter har vært en tygg base og en god inntektskilde. Men vi ser også hvordan markedets raske endringer stiller nye krav til profilenes fleksibilitet og anvendelse. Tanken om den dynamiske logo har til nå ikke vært gjenstand for mye diskusjon. Kanskje Telenor kan bidra til å endre dette.

Når det er sagt, er det litt skuffende å se logoen i bruk på Telenors egen nettside. Riktignok snurrer den rundt i et kampanjefelt – men oppe i selve ”avsenderhjørnet” står den trygt og stille. Jeg håper Telenor får fart på logoen sin. Både på nett, mobilskjerm og TVskjerm – Og at andre vil følge etter med enda bedre og mer dynamiske løsninger.

Ingen kommentarer: