torsdag 21. januar 2010

Svar til Petter Gulli og mediebyråene


Petter Gulli hevder i et innlegg på Kampanje at reklamebyråene er de som sakker akterut når det gjelder å forstå, og skape effekt i et medieunivers i endring. Det er ingen overraskelse fra et miljø som i løpet av få år har vært tvunget til å forlate gamle volum- og provisjonsbaserte forretningsmodeller og finne nye posisjoner i nye markeder. Blant annet de markedene som pr- og reklamebransjen tradisjonelt har «tatt hånd om».

Veien derfra til å hevde at mediebyråene har gjort seg fortjent til «ledertrøya» er kanskje litt kvikk fra Gulli sin side. Først litt om holdningene som fremkommer: Å hevde at pr-byråene primært skriver pressemeldinger og reklamebyråene «lager fine fortellinger» (som blir til film) er et slag i luften. Det vet Petter og de fleste annonsører som jobber proft med markedskommunikasjon. Jeg lar vinneren av mediestrategiprisen for 2009 stå som ett av mange bevis for dette. Løsningen fra Try/Apt og Geelmuyden Kiese slo alle prognoser for rekruttering til læreryrket på vegne av Kunnskapsdepartementet. La meg i samme moment oppfordre flere reklame- og pr-byråer melde på bidrag til denne konkurransen, hvis det er den gode ideen sammen med klok plassering som har skapt resultatene.

For øvrig er det gjennomgående sterke idemiljøer (enten de kaller seg reklamebyrå, digitalbyrå eller en annen kreativ betegnelse) som har hentet hjem de prestisjetunge prisene for integrert/interaktiv kommunikasjon de siste årene. At flere mediebyråer anerkjenner verdien av de gode ideene, og selv forsøker å bygge opp sterke idémiljøer ser jeg bare som en bekreftelse av idekraftens betydning fremover.

Så noen ord om sosiale medier, applikasjoner og «smarte tanker» som Gulli refererer til. I denne sammenheng leser jeg det som «ikke spesielt kreativt, men en lur tilnærming for å skape engasjement og respons».

Jeg ser sosiale medier (i den grad mediebetegnelsen er riktig??) som en møteplass mellom mennesker, og i økende grad en møteplass mellom mennesker og merkevarer. Fortsatt mener jeg det er to hovedstrategier for å gjøre seg fortjent til en plass i denne dialogen. Enten ved å snakke med sitt publikum eller ved å begeistre sitt publikum nok til å bli snakket om / delt med venner. Er man flink på det ene, åpner det seg raskt nye muligheter for det andre.

Førstnevnte strategi bør være et tema med høy prioritet i fagmiljøene for informasjon, samfunnskontakt og kundepleie. Sistnevnte strategi bør være et tema med prioritet i markedsavdelinger og idésterke miljøer. (Inntil disse miljøene av naturlige årsaker jobber tettere sammen!). Fortsatt er det mange som lever i illusjonen av at man kan bygge en fanskare på Facebook og Twitter uten å verken by på ydmykhet i dialog eller begeistring gjennom kloke, idésterke løsninger.

Når det gjelder applikasjoner og nye (mobile) tjenester, er det også grunn til minne om at populære apps fra for eksempel Matprat og Yr begge er utviklet basert på strategi, brukergrensesnitt og design utviklet av et kompetent (digitalt) reklamebyrå. Teknisk tilpasning og implementering er løst av spesialister, men løsningene hadde nok ikke fenget så sterkt om ikke nettbyråets kompetanse hadde vært respektert og videreført.

Når det gjelder mobile aktiviteter og -kuponger, er det åpenbart et område mange bør utforske nærmere. Det er likevel grunn til å minne om at gratis Iskaffe vil ha en viss interesse blant folk, enten det formidles på plakater, Facebook eller mobiltelefoner. Om 7-eleven hadde delt ut flere eller færre enn 83.000 på to uker skal ikke jeg mene noe om. Det fine er at ledende annonsører og kjeder utforsker fenomenet, og i økende grad registrerer brukere for fremtidig, kostnadseffektiv tilbudskommunikasjon.

Til slutt vil jeg helhjertet støtte opp om både tverrfaglig samarbeid og endring av investeringsbrøken mellom ideutvikling, produksjon og spredning/mediekjøp. Hvis norske annonsører våget å eksperimentere litt mer i løsninger som begeistrer nok til å bli delt og snakket om i digitale medier kan vi komme langt. Om mediebyråene vil være «ledende» i denne utviklingen gjenstår i høyeste grad å se.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.